In queeste om iedereen de geneugten van anti-aanbakloze pannen te leren kennen doe ik even een uitleg over hoe je ze gebruikt
(Juffie, ik vond een nieuw topic toch wat overbodig hiervoor).
Waarom een pan zonder anti-aanbaklaag? Ze zijn niet te verslijten, je vlees, aardappels en nasi krijgen een lekkerder korstje en ze zijn écht krasbestendig. (Overigens ben ik geen tegenstander van anti-aanbak omdat ze giftig zouden zijn. Polytetrafluorethyleen is, mits goed behandeld, inert, pas als je het spul oververhit valt het molecuul uit elkaar en gaat de fluor zijn gang. Keramische anti-aanbaklagen heb ik een aversie tegen omdat ze onberekenbaar zijn en gewoon niet lekker bakken. Voor moeilijke dingen zoals vis en eitjes heb ik ook anti-aanbakpan.
Als ik één pan wil aanbevelen die het waard is om te proberen dan is het deze:
Ikea 365+ hapjespan. Daar heb je voor € 19,95 een uitstekende pan aan, ik heb 'm zelf ook. En als het je toch gewoon echt niet onder de knie krijgt is de schade te overzien, dan eet je maar een keer minder sushi. Als ie aanbakt kan je hem gewoon te lijf met staalwol, het ergste dat je ermee kan doen is laten verkleuren. Dan heb je een gele pan, die nog net zo goed bakt.
Heb geduld, laat de pan het werk doen. Niet je kookplaat. Warm die pan op zonder vet erin, op een matig vuur (twee derde vermogen is genoeg). Pas als de pan warm is doe je vet in de pan. Gebruik voldoende vet: de bodem moet bedekt zijn, maar je hoeft niet te gaan frituren. Ga ervan uit dat je vlees een beetje vastplakt, dat is normaal en het laat vanzelf los. De slager zegt niet voor niets 2x 2 minuten voor de biefstuk: twee minuten met rust laten en dan pas omkeren. Roer in zo'n stalen pan waarmee je wilt: lepels, spatels, vorken. Krassen zijn optisch, je pan is een stuk gereedschap. Als dingen dan toch een beetje meer aanbakken dan de bedoeling: een beetje vocht doet wonderen. Als je kipstukjes in je roerbak wat aanbakken, dan zorgt het vocht uit bijvoorbeeld paprika of prei er wel voor dat het los komt. Ga het gewoon proberen en begin met iets makkelijks: karbonades bijvoorbeeld, of een risotto.
Oh ja: HEB GEDULD!