Ik denk dat iedereen die voor het eerst naar een munch gaat het wel een beetje (of heel erg) eng vind. Maar meestal valt het achteraf ook weer erg mee. Wat betreft praatjes maken: op de Rotterdamse munch hebben ze het eerste uur die newbie tafel, dus dan word je aan andere newbies voorgesteld (die het net zo eng vinden als jij). Wat je ook kan doen is in de fetlife groep een topic maken: Ik ga voor het eerst naar de munch dan en dan en ik vind het HEEL ENG, wie gaat er ook en wil er een praatje maken met me, ik kan leuk vertellen over mijn drie katten/mijn andere hobby paardrijden/mijn werk in de ICT (inside joke: alle kinksters werken in de ICT). Dan weten mensen dat je komt en heb je zo aanspraak van andere mensen die dezelfde dingen interessant vinden.
Als je om een gespreksonderwerp verlegen zit kan je ook altijd vragen hoe lang iemand al in de scene zit, hoe ze met kink begonnen zijn, of ze nog tips hebben voor leuke dingen om heen te gaan voor een beginner, of ze het ook zo eng vonden allemaal

. In mijn ervaring zijn kinksters heel lief voor newbies (als ze aanspraak zoeken dan. Verlegen in een hoekje staan werk inderdaad niet zo goed) en introduceren ze je graag aan mensen. Daarnaast komen er op munches altijd een hoop andere newbies af die ook echt iemand zoeken om een praatje mee te maken. En voor je het weet heb je mensen die je aan je fetlife vriendenlijst kan toevoegen en dan wordt fetlife ook een stuk leuker.
En je moet ook maar zo denken: als het niet leuk is ga ik na een uurtje naar huis. Beetje een awkward uur heb je dan, maar dat is ook niet het einde van de wereld.