OV-chipkaart (geen gezwets)
- kitten
Re: OV-chipkaart (geen gezwets)
Het was een oprechte vraag, geen argument.
Hoe werkt dat met de chipkaart, kun je daar idd dalkaartjes op zetten?
Hoe werkt dat met de chipkaart, kun je daar idd dalkaartjes op zetten?
N.B. De getoonde prijzen zijn indicatief. Het reductietarief geldt voor de volgende reizigers: 4 tot en met 11 jaar, 65 jaar en ouder, houders van een OV studentenkaart en honden.
(bron http://www.9292ov.nl/9292ov1063.asp?action=zoektarief)
Dus wat mij betreft hoop ik idd dat de dalkaartjes nog heel erg lang zullen blijven en niet vervallen zodra ov-chipkaart volledig is geintroduceerd.
(bron http://www.9292ov.nl/9292ov1063.asp?action=zoektarief)
Dus wat mij betreft hoop ik idd dat de dalkaartjes nog heel erg lang zullen blijven en niet vervallen zodra ov-chipkaart volledig is geintroduceerd.
als je met zn 5en bent is met de auto stukke goedkoper !
tenminste als je niet zon maandagochtend ding hebt als wij
en al zou die stukke duurder zijn .. dan ben ik iniedergeval van dat achtelijke ovchip gezeik af !
en nee dr komt geen daluur op de ovchip
voorlopig moeten ze 100 miljoen terugverdienen .....
tenminste als je niet zon maandagochtend ding hebt als wij
en al zou die stukke duurder zijn .. dan ben ik iniedergeval van dat achtelijke ovchip gezeik af !
en nee dr komt geen daluur op de ovchip
voorlopig moeten ze 100 miljoen terugverdienen .....
- cinderella
En dan vraag ik me nog af: gaat die ov-chip dan zelf bepalen dat als je twee haltes verder uitstapt, dat dan gewoon tarief goedkoper is dan dat dalkaartje dat je er ook op hebt staan? En als je op saldo reist, denkt ie dan: Hé, voor dit lange traject is een dalkaartje van 2,50 goedkoper, dus die boek ik eraf, ook al staat ie er niet op?
Het zou natuurlijk zo maar kunnen, dat het systeem dat aan zou kunnen, maar wordt het daar ook op aangepast?
Het zou natuurlijk zo maar kunnen, dat het systeem dat aan zou kunnen, maar wordt het daar ook op aangepast?
toen doet er nu niet meer toe
Ik denk het ook niet idd... Ik denk dat dat verleden tijd zal zijn.
Maar ik vraag me nog steeds af hoe ze het gaan doen met internationaal treinreizen.
Daar ga ik binnenkort denk ik maar eens wat NS mensen mee lastig vallen!
Als ik weer in nederland ben helaas pas....
Maar ik vraag me nog steeds af hoe ze het gaan doen met internationaal treinreizen.
Daar ga ik binnenkort denk ik maar eens wat NS mensen mee lastig vallen!

Als ik weer in nederland ben helaas pas....
- cinderella
@oeps: Ik dacht dat het cynisme er zo'n beetje af droop, bij m'n reactie. Eerst zien, dan geloven! Tot die tijd denk ik dat die kaartjes - net als nu - gewoon contant bij de chauffeur gekocht moeten worden, en je dus daarvoor net als nu gewoon los geld bij je moet hebben. Neem aan dat als je dat niet bij je hebt je gewoon je strippen af moet stempelen nu.
- cinderella
En weer nieuws over de OV-chip:
Bron: de Volkskrant
Dubbel opstaptarief ov-chip is breekpunt
DEN HAAG - De ene provincie laat ouderen goedkoop reizen, de andere een ander geeft de korting aan jongeren. In Amsterdam kost een weggooikaartje (voor een uur) in de metro 2,60 euro, in Nijmegen betaalt de reiziger voor zo’n zelfde kaartje 2 euro.
Regeringspartij de PvdA is de verwarrende invoering van de ov-chipkaart meer dan zat. ‘Zo langzamerhand is de grens zo’n beetje bereikt’, zegt het Kamerlid Lia Roefs. Het probleem is volgens haar de regie, iets een probleem dat al jaren speelt.
Regie
Die regie ligt bij de provincies, gemeenten en de vervoerders. Maar de onderlinge samenwerking is ver te zoeken. Roefs wil snel een einde aan die onduidelijkheid. Anders dreigt ze de afgesproken marktwerking weer een tikkeltje terug te draaien.
Voor de strippenkaart bepaalde de rijksoverheid de tarieven, bij de ov-chipkaart kunnen de vervoerders dat zelf regelen. ‘Maar als de vervoerders er niet uitkomen, gaan we zelf die tarieven weer regelen.’
800 klachten
Vorige week sprak de ombudsman voor het openbaar vervoer, OV Loket, over een zeer gebrekkige samenwerking. In de eerste negen maanden van dit jaar kreeg de organisatie achthonderd klachten over de chip. Vervoersbedrijven zouden het reizigers onnodig moeilijk maken omdat ze eigen regels hebben voor abonnementen.
En dat geldt alleen nog maar voor bus, tram en metro. In de trein wordt de ov-chipkaart vanaf deze maand gefaseerd ingevoerd. Roefs voorziet al problemen.
2 x instaptarief
Als voorbeeld noemt ze een treinreis van Sittard naar Nijmegen. Tot Roermond verzorgt de NS die reis, daarna Veolia. De reiziger moet, omdat de reis via twee bedrijven loopt, twee keer het instaptarief betalen.
Vanavond zal Roefs in een debat met staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat opnieuw aandringen op regie. ‘Desnoods schrappen we het instaptarief.’
Dat dubbele tarief is ook iets wat ik al vermoedde, bijvoorbeeld als je van het stads- op streekvervoer overstapt. Dat kon vroeger gewoon op 1 strippenkaart. Als je bijvoorbeeld van Hoorn naar Amsterdam met de bus ging, en daarna nog een stuk het centrum in, hoefde je niet opnieuw te stempelen. Nu tikt de tikker door- logisch, want in dit systeem gaat het om de werkelijk gereden kilometers - maar moet je óók opnieuw instaptarief betalen - je beginstrip. Moest je verder dan het centrum, dan had je dat van tevoren aangegeven, en werden de extra zones er al bij bij het afstempelen opgeteld, dus ook dan geen extra strip. Het zal vast allemaal te moeilijk zijn om die overstap te programmeren, maar ik vind dit toch wel snel geldverdienen.
Bron: de Volkskrant
Dubbel opstaptarief ov-chip is breekpunt
DEN HAAG - De ene provincie laat ouderen goedkoop reizen, de andere een ander geeft de korting aan jongeren. In Amsterdam kost een weggooikaartje (voor een uur) in de metro 2,60 euro, in Nijmegen betaalt de reiziger voor zo’n zelfde kaartje 2 euro.
Regeringspartij de PvdA is de verwarrende invoering van de ov-chipkaart meer dan zat. ‘Zo langzamerhand is de grens zo’n beetje bereikt’, zegt het Kamerlid Lia Roefs. Het probleem is volgens haar de regie, iets een probleem dat al jaren speelt.
Regie
Die regie ligt bij de provincies, gemeenten en de vervoerders. Maar de onderlinge samenwerking is ver te zoeken. Roefs wil snel een einde aan die onduidelijkheid. Anders dreigt ze de afgesproken marktwerking weer een tikkeltje terug te draaien.
Voor de strippenkaart bepaalde de rijksoverheid de tarieven, bij de ov-chipkaart kunnen de vervoerders dat zelf regelen. ‘Maar als de vervoerders er niet uitkomen, gaan we zelf die tarieven weer regelen.’
800 klachten
Vorige week sprak de ombudsman voor het openbaar vervoer, OV Loket, over een zeer gebrekkige samenwerking. In de eerste negen maanden van dit jaar kreeg de organisatie achthonderd klachten over de chip. Vervoersbedrijven zouden het reizigers onnodig moeilijk maken omdat ze eigen regels hebben voor abonnementen.
En dat geldt alleen nog maar voor bus, tram en metro. In de trein wordt de ov-chipkaart vanaf deze maand gefaseerd ingevoerd. Roefs voorziet al problemen.
2 x instaptarief
Als voorbeeld noemt ze een treinreis van Sittard naar Nijmegen. Tot Roermond verzorgt de NS die reis, daarna Veolia. De reiziger moet, omdat de reis via twee bedrijven loopt, twee keer het instaptarief betalen.
Vanavond zal Roefs in een debat met staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat opnieuw aandringen op regie. ‘Desnoods schrappen we het instaptarief.’
Dat dubbele tarief is ook iets wat ik al vermoedde, bijvoorbeeld als je van het stads- op streekvervoer overstapt. Dat kon vroeger gewoon op 1 strippenkaart. Als je bijvoorbeeld van Hoorn naar Amsterdam met de bus ging, en daarna nog een stuk het centrum in, hoefde je niet opnieuw te stempelen. Nu tikt de tikker door- logisch, want in dit systeem gaat het om de werkelijk gereden kilometers - maar moet je óók opnieuw instaptarief betalen - je beginstrip. Moest je verder dan het centrum, dan had je dat van tevoren aangegeven, en werden de extra zones er al bij bij het afstempelen opgeteld, dus ook dan geen extra strip. Het zal vast allemaal te moeilijk zijn om die overstap te programmeren, maar ik vind dit toch wel snel geldverdienen.
als ik het heb, hoef je als je binnen 35 minuten over stapt op andere lijn, geen nieuw instaptarief te betalen. ALs ik straks naar dochter ga, moet ik in den helder inchecken... 5 kwartier later in hoorn over stappen.... dus weer!! het instaptarief, terwijl ik echt wel op voor mij zelfde reis zit....
Kortom... laat dat ov maar lekker leeg heen en weer rijden.... ik ga wel met auto!
Kortom... laat dat ov maar lekker leeg heen en weer rijden.... ik ga wel met auto!
tja.. dat is ook balen ja..
Ik ben erachter gekomen dat er voor de definitieve invoering van de ov chipkaart in januari nog steeds geen antwoord zal zijn waarschijnlijk over hoe ze dat gaan doen met de internationale reizen.. Ik heb het de NS gevraagd en ze hadden dáár idd nog niet aan gedacht. Hij is in de vragenbus gestopt door hen..
Zometeen ook maar een mailtje sturen dus zodat ik het zeker weet.
Ik ben erachter gekomen dat er voor de definitieve invoering van de ov chipkaart in januari nog steeds geen antwoord zal zijn waarschijnlijk over hoe ze dat gaan doen met de internationale reizen.. Ik heb het de NS gevraagd en ze hadden dáár idd nog niet aan gedacht. Hij is in de vragenbus gestopt door hen..
Zometeen ook maar een mailtje sturen dus zodat ik het zeker weet.

Ik kan nu ook met mijn voordeelurenkaart reizen in de trein met de chipkaart.
Tenminste bij de treinen van de NS. En laat die hier nu niet rijden...
Doe het dan nog maar even het hele traject met een papierenkaartje.
Dit vind ik dus wel onhandig. Heb nu dus 3 dingen in mijn portomonnee en geen idee waar ik nu wel en niet met die chip kan reizen. En hoeveel het precies kost ook niet dus.
Tenminste bij de treinen van de NS. En laat die hier nu niet rijden...
Doe het dan nog maar even het hele traject met een papierenkaartje.
Dit vind ik dus wel onhandig. Heb nu dus 3 dingen in mijn portomonnee en geen idee waar ik nu wel en niet met die chip kan reizen. En hoeveel het precies kost ook niet dus.
-
Ik reis dagelijks met het GVB en Connexxion, of met Arriva en Connexxion. Ik betaal nooit dubbel instaptarief. Het is zo dat je met een OV chip in- en uitcheckt. De overstaptijd gaat pas in bij het uitchecken. Dus phe, jouw rit heeft maar één keer het instaptarief, net als voorheen met de strippenkaart.phedre schreef:als ik het heb, hoef je als je binnen 35 minuten over stapt op andere lijn, geen nieuw instaptarief te betalen. ALs ik straks naar dochter ga, moet ik in den helder inchecken... 5 kwartier later in hoorn over stappen.... dus weer!! het instaptarief, terwijl ik echt wel op voor mij zelfde reis zit....
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
.Gutes oder boses?
Therapy?
- eireann
- Site Admin
T schijnt dat de treinbedrijven dat nog niet zo goed op orde hebben volgens het artikel. Das wel naatje.
**Self Rescuing Princess**
Basistarief
Wanneer u reist met het saldo op uw OV-chipkaart, betaalt u naast een tarief per kilometer ook een vast bedrag. Deze ‘vaste voet’ is alleen van toepassing op het stads- en streekvervoer. Als u binnen 35 minuten na het uitchecken overstapt, hoeft u dit basistarief niet nogmaals te betalen.
Hoe hoog is het basistarief?
Het landelijk vastgestelde basistarief bedraagt € 0,75.
(bron:
http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeo ... sistarief/" onclick="window.open(this.href);return false;)
ik had dit gelezen, maar dus blijkbaar niet goed??
als ik dus naar mijn dochter zou gaan... met bus beginnen.. 5 kwartier later in trein overstappen, zou ik dus niet bij de bus moeten uitchecken, niet bij de trein inchecken, maar dus pas bij uitstappen trein weer uitchecken??
Wanneer u reist met het saldo op uw OV-chipkaart, betaalt u naast een tarief per kilometer ook een vast bedrag. Deze ‘vaste voet’ is alleen van toepassing op het stads- en streekvervoer. Als u binnen 35 minuten na het uitchecken overstapt, hoeft u dit basistarief niet nogmaals te betalen.
Hoe hoog is het basistarief?
Het landelijk vastgestelde basistarief bedraagt € 0,75.
(bron:
http://www.ov-chipkaart.nl/allesoverdeo ... sistarief/" onclick="window.open(this.href);return false;)
ik had dit gelezen, maar dus blijkbaar niet goed??
als ik dus naar mijn dochter zou gaan... met bus beginnen.. 5 kwartier later in trein overstappen, zou ik dus niet bij de bus moeten uitchecken, niet bij de trein inchecken, maar dus pas bij uitstappen trein weer uitchecken??
- eireann
- Site Admin
jawel, je moet toch ALTIJD in en uit checken? Als ik overstap dan bliep ik uit in de ene, en weer in in de andere. En dan zegt apparaat 'overstap gelukt' of zoiets. Dat op nieuw instappen moet dan binnen 35 minuten na het uitchecken
**Self Rescuing Princess**