Marijke schreef:Waarom vermeld je die dingen wel, maar niet:
Ogen uitsteken. Je moeder verkrachten. Moord. Accountant worden. Al je geld aan een goed doel geven. Nagels uittrekken. Bejaarden. Willekeurige mensen ontvoeren. Heroine gebruiken. Bolletjes slikken. Je naam veranderen in Annemieke. Etc etc etc? Waarom nou net deze twee zaken?
Ik zei niet dat ik die dingen vermeldde in mijn subbielijst. Ik zei alleen dat ze harde grenzen zijn. Net zoals de voorbeelden die jij aanhaalt, trouwens. Waar het me om gaat is dat het harde grenzen zijn.
En waarom ik ze niet vermeld in mijn lijstje? Wel...om dezelfde reden als jij ze niet vermeld: omdat ze niet relevant zijn. De gemiddelde D weet ook wel dat dat harde grenzen zijn. Daarvoor hoef ik het echt niet op een papiertje te zetten.
phedre schreef:als je kinderen gaat noemen als grens, geef je daarmee niet aan dat het wel iets is wat deel uitmaakt van de scene, maar voor jou niet hoeft? en is het dus niet zo, dat als je ze niet eens noemt, ze ook geen deel uitmaken van de scene?
voor mij zijn kinderen daarom geen grens.
Kijk...dit vind ik al een veel beter argument. Want ik ben het zeker met je eens dat hoe vaker kinderen genoemd worden als het over BDSM gaat, hoe sneller men de link tussen die twee gaat leggen. Ongeacht hoe vaak ze in werkelijkheid samen voorkomen.
Alleen...een goede reden hebben om het zo min mogelijk samen te noemen verandert IMHO niets aan het feit dat
de handeling op zich wel of geen grens kan zijn. En op dat punt ben ik het met je oneens.
Stel dat je een harde grens hebt op tepelklemmetjes (ik zeg zo maar iets). En - eveneens: stel - morgen begint er een heuse media-oorlog tegen tepelklemmetjes. Mensen reageren geschokt, ontdaan dat er mensen zijn die ze DURVEN gebruiken. Een schande! Gruwelijk!!
Uiteraard zal de BDSM-scene dan proberen duidelijk te maken dat BDSM ook
zonder die kettinkjes kan. Dat het helemaal niet nodig is om aan BDSM te doen. En dergelijke meer.
...maar ga jij dan zo ver gaan om te zeggen dat tepelklemmetjes plots geen harde grens meer zijn (hoewel het in de praktijk er evengoed op neerkomt dat ze niet gebruikt mogen worden), omdat je niet wil dat de negatieve reputatie van die dingen de reputatie van de BDSM-scene zou kunnen aantasten?