bdsm-voorkeuren een kwestie van seksuele geaardheid?

poes

bdsm-voorkeuren een kwestie van seksuele geaardheid?

Bericht door poes »

Ik kwam net een grappige discussie tegen op een Belgisch forum nav de film de SM rechter. Het gaat over een uitspraak dat 'sm een seksuele geaardheid' zou zijn.

Zelf denk ik dit al een paar jaar nu: de behoefte te dienen of te heersen zit ingebakken, net als je seksuele voorkeur. De behoefte te switchen dan waarschijnlijk ook. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast. Wat denken jullie?

Hier is de discussie, onder de fraaie titel 'ik wil genaaid worden':
http://www.weljongniethetero.be/forum/v ... 60&t=22604" onclick="window.open(this.href);return false;

groetjes,

poes
JJV

Re: bdsm-voorkeuren een kwestie van seksuele geaardheid?

Bericht door JJV »

.. die discussie kàn ik me herinneren.. zal wel pre-crash zijn.

ikzelf vind't beetje non-discussie overigens
maar dat heb ik met naampjesgeven wel meer

(netzoals er mensen zijn die he-bi-ho discussie wegplakken met theoriën over glijdende schalen, daar zie ik nèt iets meer in dan ergens echt een label aan willen plakken)
~\v/~
poes

Bericht door poes »

Ah... Als ie al es gevoerd is wordt ik graag doorverwezen naar dat draadje... ;)
poes

Bericht door poes »

Oh, en: ik vind het wel relevant eerlijk gezegd. Een aangeboren voorkeur is toch even iets anders dan een afwijking die je later hebt gekregen door één of andere geestelijke beschadiging of vreemde ervaring. In het eerste geval is 'genezing' niet mogelijk, zoals ook homoseksualiteit niet te genezen is, alle pogingen uit de kerk ten spijt.

liefs,

poes
eireann
Site Admin

Bericht door eireann »

Die discussie is volgens mij vergaan in de vorige forumcrash inderdaad.

Ik geloof dat er twee 'kanten' zijn.

De mensen waar het is aangeboren, en de mensen waar het NIET is aangeboren. Allebei wel gelijkwaardig in mogelijkheden trouwens... iemand waar het is aangeboren (of die dat zelf vindt iig) hoeft niet perse een heftige 24/7/tpe/uberslaaf/ubermeester te zijn maar kan ook gewoon van spanking houden (aangeboren) en omgekeerd :)

Zelf weet ik het nog niet, het voelt aangeboren, maar mijn ervaringen in het verleden wijzen er op dat het ook door omstandigheden kan zijn gekomen.
**Self Rescuing Princess**
vode

Bericht door vode »

Ik geloof niet zozeer in aangeboren SM voorkeuren. Mijn gevoel zegt dat dat zich ontwikkeld door wat je meemaakt en tegen komt in het leven. Wat en hoe weet ik niet. Je komt hier veel mensen tegen die misbruikt zijn of iets gelijkaardigs, maar of ik daar een connectie tussen wil trekken weet ik niet. Ik hield vroeger ook van spannende spelletjes en vastgebonden worden en fantasieen die niet helemaal correct waren maar dat heeft volgens mij bijna elk kind.

Ik weet het niet zo goed, ik vind het geen seksuele geaardheid, net zo min dat alleen maar willen neuken in missionarisstandje een geaardheid is omdat je niets anders wil
Tofenaar

Bericht door Tofenaar »

Vooralsnog zijn er slechts een zeer beperkt aantal landen waar bdsm als NIET seksuele stoornis wordt gezien en (wel) als geaardheid.
In Nederland wordt het als seksuele afwijking/stoornis gezien. Al wordt er voor gestreden dat te laten wijzigen.
edit; wij worden door psychiaters ed op dezelfde hoop gegooid als pedofielen bijv.
kitten

Bericht door kitten »

vode schreef:Je komt hier veel mensen tegen die misbruikt zijn of iets gelijkaardigs, maar of ik daar een connectie tussen wil trekken weet ik niet.
Ik in ieder geval niet. Ik ben namelijk niet misbruikt. :) En het percentage misbruikte mensen is in onze maatschappij hoog. Punt. Onder BDSM'ers zal dat niet anders zijn.

Mijn gevoel zegt sterk "aangeboren". Wat niet hetzelfde is als "genetisch" en al helemaal niet "erfelijk". Maar de oorzaken die volgens mijn toenmalige seksuologe te grondslag lagen aan mijn voorkeuren, zijn wel zó vergezocht, dat iedereen dan wel kinky zou moeten zijn!
elise

Bericht door elise »

Tofenaar schreef:edit; wij worden door psychiaters ed op dezelfde hoop gegooid als pedofielen bijv.
In zoverre dat SM in de DSM genoemd wordt bij de seksuele parafilieën zoals Exhibitionisme, Fetisjisme, Frotteurisme, Pedofilie, masochisme, sadisme, travestie en Voyeurisme en nog wat meer.
Voorheen stond homofilie daar ook bij.

In feite zegt het vooral wat de psychiatrische wereld denkt over bepaalde gedragingen.
En aangezien ook psychiaters mensen zijn met hun eigen normen en waarden is het niet vreemd dat SM daar ook tussen staat. Voor een gemiddelde vanilla lijken we waarschijnlijk ook wel erg gestoord :)

Overigens staat niet SM of BDSM in de DSM, maar alleen Sadisme en Masochisme.

Transseksualiteit staat er trouwens ook nog altijd in, al is het dan niet bij de parafilieën, en hebben ze de naam veranderd in Gender dysforie om verwarring met homoseksualiteit en heteroseksualiteit weg te nemen (aangezien 't in principe niks met seksualiteit of voorkeur te maken heeft)

De DSM-VI is overigens een Amerikaans werk, en die denken over het algemeen iets anders over seksuele zaken dan de gemiddelde Nederlander, al is het wel een standaard werk voor diagnostiek onder ook de Nederlandse psychiaters en -logen.

Mijn peut ziet het in ieder geval niet als een enge stoornis, 't was alleen niet zíjn hobby :)
elise

Bericht door elise »

Ik zeg zelf altijd dat het een geaardheid is.
Ik ben niet hetero of homoseksueel, maar BDSMsueel :)

Overigens ben ik, in 't wereldje, m'n broertje al tegen gekomen, een neef, en we verdenken samen ook nog wel wat andere familieleden :) dus genetisch?? zou zomaar kunnen .
Gilraen^

Bericht door Gilraen^ »

Eigenlijk staan we niet meer in de DSM want daarbij valt het enkel onder stoornis als je sociaal, maatschappelijk of nog iets (weet het niet vanbuiten) niet meer kan functioneren (1 van die voorwaarden die altijd vervuld moet zijn). Dus als normale mens die goed functioneert op werk enzo mag je je best elke dag aan bdsm doen.
phedre

Bericht door phedre »

ik zie het ook als geaardheid.
twee van mijn dochters lijken daarin ook heel erg op mij. De ene is aktief (geweest) in de bdsm scene.
fantashe

Bericht door fantashe »

Ik ben er niet mee geboren. Ben er toevallig tegenaan gelopen en het beviel wel. Voor die tijd er serieus nooit iets mee gehad.

Geen fantasietjes, geen rare spelletjes, niets van dat al.

En nu...
Wever

Bericht door Wever »

Ik geloof er geen donder van dat 't aangeboren zou zijn. Op zich heb ik niets tegen diegenen die geloven dat dat wel zou zijn...zolang ze maar niet met pseudo-argumenten aankomen. En helaas...dat gebeurt nogal eens. :icon_sad:

voorbeelden:
believer: ja, maar ik herinner me van toen ik <insert leeftijd tussen de 4 en de 10> dat ik een bepaald iets zag dat "toch wel iets triggerde".
ik: nou en? Ten eerste is hindsight altijd 100%. Voor elke keer dat je iets zag dat "toch wel iets triggerde" zijn er minstens tien gelijkaardige dingen waarbij dat niet triggerde. Maar die ben je vergeten. Ten tweede zijn onze herinneringen - zeker die van lang geleden - gekleurd en vervormd door wat we ervan willen herinneren.
believer: <weigert te antwoorden>

...

believer: ja, maar mijn ouders/ooms/broers/kinderen doen er ook aan!
ik: dat geloof ik best. maar zeg eens eerlijk: welk percentage van je familie doet aan BDSM? 1 op 2? 1 op 5? 1 op 20?

...

believer: het is genetisch bepaald!
ik: werkelijk? Laatst dat ik hoorde hebben wetenschappers geen BDSM-gen gevonden. Wat zijn je bronnen om deze claim te maken?

Het meest idiote voorbeeld heb ik gehoord van een doos persoon die tegelijk beweerde dat haar Dominantie genetisch bepaald was en dat haar Dominantie erin school dat ze niet uit de kleren ging. Op mijn vraag of ze haar genen in haar kleren situeerde heb ik...(verrassing, verrassing!) geen antwoord gekregen. :roll:

Dit soort discussies debatten zijn eigenlijk best leuk. Je moet alleen niet op enige redelijkheid rekenen (om maar iets te zeggen: ik kan natuurlijk evenmin bewijzen dat BDSM wel/niet aangeboren is...ik doe alleen niet alsof ik dat soort waarheden in mijn broekzak heb zitten).
poes

Bericht door poes »

Beste Wever,

wat een felheid... :)

Hindsight? Sorry, maar dit vind ik gewoon bijna beledigend. Ik had zelf nog voor mijn tiende jaar al fantasieen over opgehangen worden aan mijn clitje/kleine schaamlippen (aan de waslijn), en over naakt op een luchtbed in een zwembad drijven, en daar dan beschilderd worden door een grote groep jongens. Dit waren fantasieen waar ik zelf een beetje ongerust van werd, vandaar dat ik ze nooit vergeten ben. Ik kan je verzekeren dat ik niet bepaald uit een vrijzinnig milieu kom, en dat er in de kleine stad waar ik woonde ook niets was dat in die richting wees.

Wat misschien hindsight is, is me herinneren hoe graag ik ook door die ene stoere jongen in de bosjes vastgebonden wilde worden, net als ik hoorde uit verhalen van anderen. Stiekem hoopte ik dat ook ik dat lot zou ondergaan, en toch was ik er ook bang voor. Dat is nog veel eerder geweest, rond een jaar of 5, dus dat is lastiger te beoordelen.

Ahhh... stoere jongens.

;)

poes
Gesloten