bdsm-voorkeuren een kwestie van seksuele geaardheid?

kitten

Re: bdsm-voorkeuren een kwestie van seksuele geaardheid?

Bericht door kitten »

Is het ook hindsight van de homo die altijd al wist dat hij anders was dan andere jongetjes? :roll:

Ik vind het eigenlijk ook beledigend, de formulering, de betweterigheid. Ik ben geen "believer". Ik geef aan wat ik dénk dat het is en waarom in denk dat het niet nurture is. Maar ik krijg nu niet echt het gevoel dat je mijn mening respecteert, wever.
Guilty

Bericht door Guilty »

Wever schreef:Ik geloof er geen donder van dat 't aangeboren zou zijn. Op zich heb ik niets tegen diegenen die geloven dat dat wel zou zijn...zolang ze maar niet met pseudo-argumenten aankomen. En helaas...dat gebeurt nogal eens. :icon_sad:
Tsja...
Wever schreef: believer: het is genetisch bepaald!
ik: werkelijk? Laatst dat ik hoorde hebben wetenschappers geen BDSM-gen gevonden. Wat zijn je bronnen om deze claim te maken?
believer: <weigert te antwoorden>
Dus eigenschappen zijn pas erfelijk op het moment dat wetenschappers een of meer van de genen hebben geidentificeerd? Al die rasverdeling die we al sinds de middeleeuwen of eerder toepassen was puur toeval ofzo? Ik neem aan dat het griepvirus ook niet besmettelijk was voor we het onder de microscoop konden bekijken?

Ach, Wever, en dan klaag jij over mensen die met pseudo-argumenten komen, terwijl je eigen stijltruc al tijden bestaat uit het in lollige dialogen verpakken van pseudo-argumenten...
RB

Bericht door RB »

Zoals jij het stelt Marijke, zou er verband moeten kunnen worden aangetoond op genetisch vlak, mits onze wetenschappelijke kennis op dat vlak groot genoeg zou zijn. Bepaalde specifieke genen in combinatie met typische levenservaringen zouden dan een blauwdruk zijn die de factor wel of niet-BDSM bepalen.

Niet dat ik ga beweren dat ik geloof in het principe van de Tabula Rasa, maar persoonlijk geloof ik zeker niet dat genen dermate gedragssturend zijn dat ze iets als BDSM-gevoelens bepalen. Psychische discrepanties als schizofrenie kan ik op die manier nog wel verklaren, maar niet hoe mensen op een bewuste manier en vol overtuiging invulling geven aan hun eigen voorkeuren.

Ik denk dat BDSM-gevoelens heel simpel veel normaler zijn als dat ze lijken en ze schuilen in ieder mens. Daarbij is de keuzevrijheid om iets met die gevoelens te doen vooral een eigen keuze en verantwoordelijkheid. Verschuil je je achter genen, omgeving en omstandigheden, dan denk ik niet dat je bij de essentie in jezelf terecht zal komen.

Ook al zou mijn hersenpatroon op een catscan een afwijkend beeld opleveren, so wut ? Ik heb geen verklaring nodig waarom ik ben wie ik ben. Ik heb sowieso geen verklaring nodig, want ik ben ;-)
Bitemarks

Bericht door Bitemarks »

Ik ben het met Marijke eens dat (vrijwel) alles een combinatie van nature en nurture is, maar dan nog denk ik dat je van dingen kunt zeggen dat het zwaartepunt meer aan de ene of de andere kant ligt.

Alleen denk ik dat bij bdsm, net als bij andere seksuele voorkeuren, het per persoon erg verschilt. Volgens mij bepalen de genen hoeveel aanleg je hebt om bdsm-er te worden, en wordt door omgevingsfactoren bepaald of je iets met die aanleg gaat doen. Iemand met veel aanleg heeft weinig omgevingsfactoren nodig, daar is 't dus vooral aangeboren. Net zoals het andersom het geval kan zijn.
Was, meint ihr, will aus mir werden
.Gutes oder boses?
Therapy?
RB

Bericht door RB »

Marijke schreef:
Dan geloof jij dus dat het genetisch is.
Nee, ik zeg alleen dat er geen specifieke genetische bepalende factor is, zoals Swaab homoseksualiteit wilde classificeren. Verklaringen voor gedrag in genen is vanuit puur wetenschappelijk oogpunt wellicht interessant want het subsidiegeld moet ook op, voor de personen die het onderzochte gedrag vertonen is er weinig toegevoegde waarde. (Tenzij, nogmaals, we praten over deviant gedrag waar een individu vanaf zou willen, of een samenleving vanaf zou willen)
RB

Bericht door RB »

Goedemorgen. Waar ik schrijf dat het niet boeiend is , moet ikzelf nog teruglezen. Ik was, en ben, een andere mening toegedaan. Dat is een verschil.

Een verschil waarom een forum ook is uitgevonden en waar ikzelf niet de neiging krijg een mod te gaan spelen als het ook om de inhoud kan gaan. Volgens mij was ik niet off topic, en daar gaat het om.
oeps2

Bericht door oeps2 »

in mijn geval gewoon aangeboren
:)
AndereBart

Bericht door AndereBart »

RB
Marcuw

Bericht door Marcuw »

Ik heb over deze vraag eens goed na lopen denken - en ik ben er nog niet helemaal uit voor mezelf.

Als de vergelijking word getrokken met sexuele voorkeur (he/bi/ho/flex/whatever) dan denk ik dat er een deel kan zijn dat het aangeboren kan zijn.

De natuur kan ook fouten maken - jongens met interne geslachtsdelen meisjes met ballen bijv. komen ook gewoon voor. Of met beide geslachten. Een interessante uitleg hierover is te vinden op http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... tisme.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Van daaruit denk ik dat het dus mogelijk is dat sexuele gevoelens in een weegschaal staan en kunnen doorslaan naar een kant.

Hoe zit het dan met BDSM voorkeur... Deels hetzelfde - gezien de evolutie theorie is het mannelijke geslacht vaak de jager, dominant, de wil/wet bepaler. En de vrouw ondergeschikt, meewerkend, verzorgend. Van daaruit denk ik ook meer het gevoel van het willen dienen (van een sub) meer bij vrouwen voorkomt dan bij mannen. En andersom.

Dat neemt niet weg dat opvoeding en andere externe factoren ook kunnen bijdragen aan welke kant de weegschaal doorslaat. Ik bedoel, een man die wordt geboren met een zeer bazige moeder/meegaande vader kan zich of a) afzetten en dominant worden of b) meekrijgen dat dit normaal is en ook meer onderdanig blijven.

En vice versa natuurlijk (onderdanige moeder/dominante vader) en voor dochters (vul maar in).

Dus mijn insteek is dat zowel het iets genetisch/natuurlijks is, als een invloede van externe invloeden - gewoon een combinatie van al die factoren dus.

Kort gezegd: ik kan me goed vinden in wat Marijke ook zegt.
Voleuse

Bericht door Voleuse »

(Ik zit oude topics op te halen, maarja, kvind dit zo'n interessante discussie en wil niet weer een nieuw draadje starten over hetzelfde)

Ik heb helemaal geen idee waar het bij mij vandaan komt. Perfect gelukkige jeugd, geen dominante vader of moeder, vroeger had ik ook helemaal geen rare fantasieën of wat dan ook. Er is geen aanwijsbare oorzaak. Ik neig er daarom naar om te zeggen dat het altijd al in me zat.
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
labrie

Bericht door labrie »

leuk onderwerp ten eerste :mrgreen:

Aangeboren lijkt mij meer logisch aangezien niet iedereen die een slechte jeugd heeft gehad van bdsm houdt. Hoeveel vrouwen durven geen enkele man meer te vertrouwen? en naar mijn idee speelt in een bdsm-spel vertrouwen een erg grote rol.

+

Als ik kijk naar het feit dat de 1 op zijn 12e achter zijn gevoelens komt en een ander op pas veel latere leeftijd. Denk ik dat het aangeboren is. Wanneer een persoon met bepaalde prikkels in aanraking komt kunnen deze gevoelens (bdsmgevoelens dus) geactiveerd worden.

groetjes
brabbeldasje

Bericht door brabbeldasje »

ik denk.....dat er misschien een bepaalde basis ligt in het karakter van een persoon.

maar voorkeuren zowel sexueel als ja....SM dus....word naar mijn mening gevormt door het leven, dingen die er gebeuren, ouders die afwezig zijn of nouja traumatische ervaringen of juist hele fijne jeugd. en het feit dat iedereen anders reageert op deze dingen ligt weer in het karakter wat wederom naar mijn mening toch deels genetisch bepaald is.

nouja dat is dus mijn mening.
voetsletje

Bericht door voetsletje »

Als ik puur naar mezelf kijk....

Zolang als ik me kan herinneren (dat is tot in de eerste groepen van de basisschool), heb ik een heel sterke voorkeur voor voetzolen. Wel altijd bij het andere geslacht, dus ik was me wel bewust van het verschil en mijn sexuele geaardheid op die leeftijd. Die bijzonder grote voorliefde voor vrouwenvoeten had ook los kunnen staan van bdsm-beleving. Ik had echter ook al bdsm-gevoelens voordat ik wist dat het een naam had, en had in mijn jeugd al fantasieën die nu uitvoerbaar zijn geworden. Ik kan het niet uit mijn opvoeding hebben, omdat elke andere beleving dan vanilla al als een afwijking werd beschouwd. En over sex als iets waar je van geniet en actief mee bezig bent werd niet gepraat.

Ik heb hier zelf al jarenlang steeds over nagedacht, omdat ook ik me afvraag waar het vandaan komt.
Sexuele geaardheid is naar mijn (!) mening een aangeboren iets, en heeft niet veel met de opvoeding van doen. Een vrouw kan geboren worden in het lichaam van een man, en daarmee pas later uit de kast komen. En dat vice versa net zo goed. Die gedragen zich vanaf de geboorte zoals ze zich voelen, ongeacht het lichaam waar ze in terecht zijn gekomen. In mijn beleving ben ik met de bdsm-gevoelens geboren, en is het ondanks het achterwege blijven van aanmoediging, en de pogingen het te onderdrukken, er toch uitgekomen.
puppysjors

Bericht door puppysjors »

Moeilijke vraag. Al ben ik geneigd om het op de gulden middenweg te schuiven. Beetje van binnen, beetje van buiten.

Als we jong zijn, kunnen we alleen maar info vergaren en die proberen te plaatsen. Het is maar net op welke manier we info gaan interpreteren, en hoe we deze info verwerken. Vanuit deze informatie gaan we op latere leeftijd reageren en emoties benoemen. Ons karakter word gevormd, en daarin is plaats gemaakt voor sexuele voorkeuren.
Maar, toch ondanks welke opvoeding je ook hebt gehad, kom je als ho/he/bi er op een gegeven moment achter dat je geen hetero bent. Daar zit me dan denk ik toch een stukje genen. Dan heb ik het niet over een afwijkende vorm van genetica, maar meer van niet beïnvloedde voorkeuren.
Welke info je als kind ook hebt opgenomen, dit is iets waar je eigen voorkeur in naar buiten komt, kwestie van smaak. ( am i makin any sense?)

Natuurlijk blijven we ons hele leven informatie opnemen, en kleuren onze ervaringen onze mening. Dit kan dus betekenen dat de ene vrouw, door eerder meegemaakt geweld, hier naar terug gaat verlangen in een vertrouwde veilige situatie.
( Pijn kan verslavend werken, lichamelijke, maar zeker ook geestelijke.)
De andere vrouw zal hier juist zo ver mogelijk vandaan blijven.
We hebben allemaal verschillende manieren ontwikkeld om ons staande te houden, ondanks vervelende ervaringen, dit is iets wat we leren.

Stel nu dat je van beide kanten iets hebt. Dan is BDSM niet te definieren als iets aangeleerd of als een geaardheid.

Er zijn idd zat mensen die een kink hebben, zonder dat ze narigheid hebben gekend.
Onverklaarbaar :clown: Neehoor, kom ik toch weer uit op die kwestie van smaak. Of we bloemkool lusten is dat ook aangeleerd, of zit dat toch gewoon ergens van binnen?

Voor mijzelf geld denk ik vooral het eerste gedeelte van dit weer veel te lange stuk. Ik heb jeugdherinneringen waarin ik me tijdens het spelen, dienstbaar op stelde. (tegenover fantasievriendjes...)
Maar tegelijk heb ik ook genoeg geweld gezien, en innerlijke pijn gevoeld, om hier weer naar terug te verlangen.

Maargoed, stel dat hier onderzoek naar word gedaan, dan staat er straks een of andere gek op, die BDSM gaat proberen te genezen...... daar zit je ook niet op te wachten....
Tofenaar

Bericht door Tofenaar »

puppysjors schreef:Maargoed, stel dat hier onderzoek naar word gedaan, dan staat er straks een of andere gek op, die BDSM gaat proberen te genezen...... daar zit je ook niet op te wachten....
Daar het, bdsm dus, officieel nog steeds als een afwijking en niet als geaardheid wordt gezien bestaat de kans dat men het als een te genezen iets zou kunnen beschouwen.
Gesloten