Lucifer Morningstar schreef:Als je na de eerste keer zo goed weet hoe de zaken staan, zou oefenen ook geen zin hebben. Blijkbaar beschouw je het dan als vaststaand feit wat niet te veranderen is.
Als je het beschouwd als een vaststaand feit wat niet te veranderen is, dan zal je waarschijnlijk niet beginnen met oefeningen. Maar als je begint met oefeningen, dan is er een grote kans (80 a 90 % van de mannen die leiden aan vroegtijdig klaarkomen heeft er immers baat bij) dat het veranderd.
Lucifer Morningstar schreef:Ik heb nooit beweert dat je helemaal niet moet oefenen. Ik denk alleen dat als je er teveel druk op legt, of als je partner dat doet, het eerder moeilijker dan makkelijker wordt. En als het als het vervelend is om zo snel klaar te komen, dan is desondanks op andere manieren genieten van elkaar wel prettiger dan allebei liggen balen.
Sure het is prettiger om - desnoods op andere manieren - van elkaar te genieten dan balen. Het is echter wel het probleem waar het om draait omzeilen. Het probleem is immers niet dat je niet van elkaar geniet, integendeel zelfs.
En weet je wat het probleem is van een probleem omzeilen? Dat het probleem groter en groter kan worden. En dat - in dit geval - op verschillende manieren. Ten eerste wordt het een self fulfilling prophecy. Omdat je weet uit ervaring dat je te vlug klaarkomt, ben je er zo mee bezig dat je te vlug klaarkomt. Ten tweede wordt het een soort taboe tussen de partners: laten we gezellig van elkaar genieten zonder dat onderwerp te benoemen of er iets mee te doen. Ten derde wordt de zin om eens langdurige samen te neuken (wat toch behoorlijk intiem is) groter. Ten vierde wordt de druk alleen maar groter en groter.
Lucifer Morningstar schreef:Overigens gebruikte ik mijn methode voor een iets ander probleem: bij mij bleef ie niet stijf tijdens de seks in mijn eerste relatie. Ook niet iets om mee aan te komen in de kroeg.

En ook dat leverde wel erg korte en onbevredigende seks op. Door er minder druk op te leggen en van elkaar te genieten ging het al snel beter. Volgens mij zou dat voor dit probleem ook kunnen werken.
Het is in ieder geval het proberen waard.
Er is niks mis mee, als je daar voor pleit, om niet meteen aan het oefenen te slaan en even te kijken hoe de zaken zich ontwikkelen. Maar als je na 3 maanden of een half jaar nog steeds dat probleem heb, is het een stuk beter om wel te oefenen dan je kop in het zand te steken en hopen dat het vanzelf op een dag verdwijnt.
René vond het erg fijn dat we toendertijd samen naar een seksuoloog zijn gegaan. Het heeft in zijn geval nauwelijk geholpen maar juist door wel een serieuze poging te doen om er iets aan te doen, door te oefenen, is er juist een hele druk van hem weggenomen. Hij kon daardoor accepteren dat het nou eenmaal is hoe hij in elkaar zit.