Jambo
2 spelers; leeftijd: vanaf 12 jaar; tijdsduur: ongeveer een half uur
jambo.jpg
Jambo is een spel van handel en investeringen. Het doel is om als eerste 60 of meer goudstukken te behalen. Dit doe je door de juiste goederen aan te kopen en weer te verkopen. Je kan hierbij de hulp gebruiken van allerlei voorwerpen, al is dit zelden zonder kostprijs. Bovendien kan ook de tegenstander roet in het eten strooien.
In zekere zin is Jambo een kaartspel: de meeste acties worden bepaald door kaarten die je trekt en/of speelt. Daarmee moet je zorgen de zes grondstoffen in het spel (fruit, zout, huid, zijde, sieraden en thee) in de juiste hoeveelheden op te slaan om ze met winst te kunnen verkopen (zowel kopen als verkopen hangt van kaarten af). Ook belangrijk: je hebt tot 5 acties per beurt, en de meeste dingen (zoals kaarten trekken, kaarten spelen en voorwerpen gebruiken) kosten een actiepunt. Doorgaans bovenop het geld dat je investeert. Je moet dus afwegen wat je in een beurt doet...en uiteraard in welke volgorde.
Er zijn zeker kaarten om de tegenstander te neten (dieren), maar die invloed is niet zo erg groot. De spelletjes die ik gespeeld heb draaien min of meer uit op races tot 60 goudstukken (het einddoel van het spel). De kunst is dan ook vooral om de juiste investeringen te maken om het meeste winst te maken. Is het wijs om een actiepunt en een goudstuk te investeren om een kaart te trekken? Of om een grondstof voor een andere te wisselen?
Zoals de meeste kaartspellen is de geluksfactor aanwezig. Dit wordt redelijk opgevangen omdat weinig kaarten overdreven goed of slecht zijn, maar voor het kopen en verkopen kan het erg van die factor af. Maar dit is een klein minpunt: als je van een rustig spel houdt waarbij strategisch belang van tel is (starcraft-spelers zouden zeggen: "om je macro te oefenen"), dan is dit best een leuk spel.
(extra nota: doordat de theebladeren er erg als bepaalde andere bladeren uitzien, en zout uiteraard een wit poeder is, wordt er nogal eens gesproken over het kopen en verkopen van wiet en cocaïne
)
Mijn waardering: 8
Een uitgebreid review kwam ik
op deze link tegen (inmiddels is het spel ook in het Nederlands beschikbaar)
Tsuro
2-8 spelers; vanaf 6 jaar; tijdsduur: een tiental minuten
tsuro.jpg
Dit is een spel voor mensen die ongeduldig worden van teveel spelregels. Het is simpel: je hebt een groot spelbord met een raster van 6 op 6 vakjes. Aan elk vakje op de buitenkant staan 2 strepen. Je begint op een van die strepen; je kiest zelf op welke. Vervolgens krijg je drie tegels die er min of meer als deze uitzien:
tsuro-tegel.jpg
Als het jouw beurt is leg je een van die tegels op het vakje grenzend aan waar je staat; je kiest zelf welke tegel en hoe je deze draait. Vervolgens volg je je eigenhandig aangelegde route tot het eindpunt, trek je een nieuwe tegel en is je beurt afgelopen. Om beurten leggen je tegenstander(s) en jezelf tegels bij en schuif je verder op het bord. Als het eindpunt van je pionnetje een andere tegel raakt schuif je meteen verder tot het punt waar je route eindigt. Als jouw tegel het eindpunt van een tegenstander raakt schuift zijn/haar pionnetje ook gelijk verder naar het nieuwe eindpunt (en vice versa). De tegels zelf hebben geen doodlopende wegen, maar naarmate het spel langer duurt zullen alsmaar meer wegen van het bord af leiden. En laat dat nu net het doel van het spel zijn: zo lang mogelijk op het spelbord blijven.
Tsuro is simpel, toegankelijk, snel en leuk. Vooral leuk als je je tegel aan een ander stuk pad legt waardoor je via een hele achtbaan in een ander gedeelte van het spelbord terecht komt (whiii!

). Bovendien ziet alles (tot de doos aan toe!) er zeer mooi uit
(of ben ik gewoon teveel weeaboo om er een goed oordeel over te geven?). O, en het feit dat je het tot 8 spelers kan doen (of zelfs meer, als je echt PURE CHAOS wil) is ook mooi meegenomen.
Nadelen zijn ook precies dat: het spel heeft de diepgang van een platgeslagen vloeipapiertje. Je kan wel proberen om een stuk van het spelbord voor jezelf af te sluiten, maar doordat je willekeurige tegels trekt hangt het van geluk af of dat ook lukt (drie tegels is doorgaans genoeg om jezelf in een gewenste richting te stuwen, maar ook nog eens de tegels te hebben die in- en uitgangen blokkeren is onwaarschijnlijker). Ik kan niet echt zeggen in welke mate geluk een rol speelt, maar klein is 'ie in elk geval niet. En al helemaal niet als je met meer dan twee speelt.
Doordat het spel zo kort duurt speel je meestal meerdere spelletjes, zodat je die ene lolbroek die je gelijk in de hoek gedrukt heeft kan terugpakken door...euhm...door EXTRA TEGELS in zijn weg te leggen, zodat hij alleen maar dat ene kleine eilandje in de hoek heeft. Muhahahahaaa!
Mijn waardering: 7
(ook hiervan kwam ik een review tegen:
klik hier)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.