OV-chipkaart (geen gezwets)

Voor niet-bdsm topics die wel voor serieuze discussies bedoeld zijn.
Plaats reactie
cinderella

Re: OV-chipkaart (geen gezwets)

Bericht door cinderella »

Ik zeg: tijd voor de fiets ;)
toen doet er nu niet meer toe
Peter^
Contacteer:

Bericht door Peter^ »

Aangezien reizen met de trein enkele reis goedkoper is met deze OV chipkaart. Heus.
Dan een combinatie nemen met een OV-fiets abonnement. Wellicht veel goedkoper dan de OV chipkaart voor je bus/metro/tram ritje. Bedankt voor JOUW tip voor de fiets, maar wellicht verwacht je van iemand anders het droge, zonnige weer erbij.
JJV

Bericht door JJV »

even hi-jack
mej.s schreef:.. dat het me gelukt is om eindelijk ook de OV-chipkaart te activeren voor de NS. Voor het OV in Amsterdam en Rotterdam lukte meteen, maar hoe vaak kom ik daar en ik wil met de trein reizen :roll: . Eindelijk lukte het toen ik gisteren de reclame zag van de NS en het dus via de site van de NS moest. Kan er geen link komen op de site van de OV-chipkaart dat als je saldo wilt activeren voor de NS dat je dit moet doen op de site van de NS... :twisted:

Maar goed, nu nog het product ophalen en dan kan ik ook zonder kaartje te kopen gaan treinen.
ik overweeg èrg sterk om de NS voor die commercial aan te klagen eigenlijk

ik reis nu een paar weken op saldo
en dat "je hoeft geen kaartje te kopen" is gewoon onzin
.. je moet wèl je saldo boven de 20 euro hebben
en eh.. ik wil gewoon niet overbodig saldo op die kaart hebben staan
dus ik vul't steeds tot nèt boven 20 euro aan .. reis .. kaartje wordt afgeschreven..
en staat na mn reis dus weer onder de 20 euro
sta je dus aan't begin van je reis alsnog bij de automaat

.. scheelt hoop papier
dat wel
(en als je in de late trein je kaart laat zien heeft de controleur zoiets van "ow dat zal wel kloppen")
overigens grootste voordeel .. wat ik nog niet heb meegemaakt
is dat als je halvewege je reis je van gedachten veranderd (doordat je date afbelt bv, of je ziek wordt.. of t weer omslaat..) .. je niet de volle mep betaald hebt
~\v/~
mej.s

Bericht door mej.s »

Ik snap je JJV. Ik heb de optie gekozen van 'automatisch opladen' (of hoe dat heet). Dan heb ik altijd voldoende saldo op mijn kaart staan en hoef ik niet meer langs de automaat.
JJV

Bericht door JJV »

( die auto-dingen wantrouw ik altijd een beetje... èn had ze niet gezien ook trouwens toen ik'm activeerde)

trouwens
(even nieuw postje, want totaal ander onderwerp)

'ze' zijn best scheutig met terugbetalen
ik had op een metro station bij amstelveen niet goed opgelet .. en met mn metro inlog een tram ingesprongen (vertrekken daar van globaal t zelfde perron)
toen ik uit checkte kreeg ik t "goede reis" (= welkom) bericht
bij de overstap tram kreeg ik dat bericht .. dus.. NOG eens
en eh.. angst en beven
en idd. toen ik bij mn eindhalte mn afrekening zag was er € 9,10 afgeschreven
dus 2x 4 euro voor niet uitchecken

op site van vervoerbedrijf aangegeven dat ik niet goed had kunnen inchecken
( en je kunt via die site maar 1 lijn opgeven terwijl ik er eigenlijk in 2 gezeten had, ingecheckt voor de 3e )
maar desondanks is er 8 euro teruggestort
dus wat eerst een peperduur ritje leek te worden .. is nu dus eigenlijk een goedkope geweest
~\v/~
oeps2

Bericht door oeps2 »

ik ben al een maand aan t wachten op nieuwe pers ov chip voor mijn dochter ....
schiet niet op nee
tussendoor moet ze gewoon alles met een normale chip doen
kortom 2x zo duur

vuile geldtrekkers zijn ut !!!!
wandering

Bericht door wandering »

JJV schreef: maar desondanks is er 8 euro teruggestort
dus wat eerst een peperduur ritje leek te worden .. is nu dus eigenlijk een goedkope geweest
Dan heb je geluk, ik heb ook eens gehad dat ik blijkbaar niet goed had uitgecheckt en dat ik 4 euro extra moest betalen. Netjes formulier voor teruggave ingevuld en opgestuurd, maar nooit meer wat van gehoord. Daarnaast is er nog eens 3 keer eerder 4 euro extra afgeschreven, maar waarvoor weet ik niet. Zag alleen steeds dat m'n saldo veel te laag was dan mogelijk, maar aangezien je in de NS apparaten alleen de laatste 10 in- en uitchecken kunt zien en ik dagelijks veelvuldig gebruik maak van het OV, stonden die keren toen er 4 euro werd afgeschreven er al niet meer bij. Op de automaten van het uitchecken in de bus kon ik het ook niet zien, aangezien dat niet lukt als iedereen massaal achter elkaar uitcheckt en je niet eens zeker weet of 'ie jouw pas nu gepakt heeft of niet.
Dus dat is al 16 euro die is 'gestolen', daarbij zijn de prijzen van mijn traject in Zwolle veel duurder geworden. Dus ik ben ook geen fan van dit systeem, maar helaas als student kom je er niet onderuit.
[/rant]
Hecubah

Bericht door Hecubah »

Vorig jaar toen de OV-chipkaart net in Utrecht was geïntroduceerd had mijn vriend ook een ongelukje gehad waardoor 2x is ingecheckt, maar niet uitgecheckt. Dit geld heeft hij nog terug gekregen [ik meen op zijn rekening of via saldo], maar een poosje erna was zijn kaart opeens geblokkeerd wegens te vaak niet uitchecken. Toen zijn we langs de GVU geweest, en heeft hij weer €8 terug gekregen. In dit geval hebben ze een foutje dus zelfs 2x terug betaald! Was wel een aangename verassing.
Verder ben ik zelf echt groot liefhebber van de OV-chipkaart, en kan ik niet wachten dat ik als student zijnde in het weekend ook gewoon op Saldo kan reizen zoals in de bus.
Daantje
Contacteer:

Bericht door Daantje »

Ik gebruik nu twee maanden mijn chip in de bus (voor de trein koop ik papieren maandkaarten) en het werkt prima. Al ben ik wel vaker van/naar het station gaan lopen nu de provincie is gestopt met goedkope tarieven. 90 cent in de spits en 60 cent (dus 1,50 per dag) is toch goedkoper dan twee keer 1,04 afschrijven.

Wat ik tot nu toe ondervonden heb: De chiplezers zijn wat aan de trage kant. Ik moet mijn kaart zo'n 2 volle seconden voor dat ding houden. Snel langsloppen en scannen is er niet bij. Al kan je halverwege twee haltes alvast uitbliepen.

Automatisch opladen doe ik niet, ik gebruik die kaart toch alleen maar voor stadsvervoer. Ik zou persoonlijk liever rekeningen achteraf krijgen. Moet toch kunnen lijkt me, desnoods per week een incasso voor de gemaakte reiskosten.

Wat ik nog steeds raar vind: je kan zelf maar heel beperkt je reishistorie terugzien, terwijl TLS wel alles 7 jaar lang opslaat en er zelf wel in kan dataminen. De site van TLS is waardeloos, traag en vooral onduidelijk.
Volg mijn Transitieblog: fadinggender.nl
Peter^
Contacteer:

Bericht door Peter^ »

Enkele opmerkelijkheden van de afgelopen maanden:

Positief:
+ Ik laad met 20 euro mijn kaart op. Mijn saldo is bij eerste ritje van paar km op een dag meer dan 40 euro. Bij een volgend ritje die dag van een paar km, is mijn saldo gedaald met ruim 10 euro. => rittenoverzicht van afgelopen jaar uitgeprint en bekeken: wat blijkt: In plaats van de 20 euro die ik heb betaald bij opladen, heeft het systeem 2x 20 euro bijgeboekt, en één keer van mijn bankrekening afgeschreven. Later is het OV bedrijf hier wellicht achter gekomen en heeft 10 euro teruggevorderd. Maar toch 10 euro winst voor mij.

+ Op metrostation Rotterdam Centraal ingecheckt, op perron van ander station uitgestapt => over de poortjes aan een vriend een pakketje overhandigd => weer in metro terug naar Rotterdam Centraal gestapt => uitgecheckt: Ritprijs: € 0,00

+ vooral in stadsbussen willen de incheckkastjes nog al eens defect zijn => gratis reizen dus

Dan verder met de negatieve zaken:
- Komt vaak voor, dat ik een aantal haltes met OV reis, maar dat incheckpunt niet de halte is waar ik instap, maar de beginhalte van die lijn.

- Ik reis vaak hetzelfde traject met een tramlijn. (in/uit checken in de tram), vaak zijn de ritprijzen verschillend

- Ook kan de heenreis met bv een bus duurder/goedkoper zijn dan de terugreis
felicia

Bericht door felicia »

Toch even reageren, omdat ik al meerdere keren de reactie voorbij heb zien komen dat je maar beperkt je reishistorie kunt zien.

Voor werk kan ik reiskosten declareren en ik was ook elke 2 dagen (door dat in- én uitchecken als aparte transacties worden gezien) bezig met het printen van die bonnetjes. Toch maar geregistreerd op http://www.ovchipkaart.nl" onclick="window.open(this.href);return false; en daar aangegeven dat ze mijn reisgegevens mogen bewaren. Dat moet je dus wel op tijd aangeven, was ik helaas vergeten, dag 70 euro reiskosten :(. Maar goed, elke maand print ik het overzicht uit en dien ik dat als declaratie in. Werkt perfect en ik kan terugkijken tot het moment dat ik toestemming heb gegeven voor het bewaren van mijn gegevens.

Ik moet toegeven, ik heb ooit een wijziging via de site proberen door te geven, maar dat werkt niet. Toch wordt er 1 eurocent afgeschreven. Na inschakelen van Rover is het me uiteindelijk gelukt om die wijziging door te laten voeren, maar ik ben een half jaar bezig geweest met bellen en alles... Ik gebruik het nu dus alleen voor de reisoverzichten en dat werkt goed (genoeg).
JerryM

Bericht door JerryM »

wat je in de tram kan doen is een paar haltes later in checken als je toch geen controleurs ziet, en de gok nemen om een halte voor het uitstappen al uit te chippen. scheelt ook weer meters.

Ik heb een voordeelurenkaart, moet nog wel bekijken hoe ik kan zorgen dat ik'm niet de hele tijd moet opladen.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
aimée

Bericht door aimée »

Oei wat heb ik het dan als student makkelijk al twijfel ik erover hoe ik in A, dam kom zonder saldo in het weekend..

Ik heb een studenten OV. Hoeft geen saldo op te staan (dat mag zelfs niet).. Studentenkaart is namelijk niet om saldo op te zetten, maar je moet dus apart nog een kaartje kopen.. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ik dan uberhaubt in het weekend uit amsterdam kom..??????

Wel heb ik de mazzel dat ik niet in en uit hoef te checken... Hoezo makkelijk? zo worden mijn reisgegevens niet bekend, kunnen ze niets met gegevens... en ik kan niet vergeten me in of uit te checken..

Daarnaast ga ik nog wel geregeld naar het noorden, waar het helemaal nog niet is ingevoerd..

Dus mijn tip als hier iemand is met een studenten ov.. JE HOEFT NIET IN OF UIT TE CHECKEN (natuurlijk wel op de CS'en waarbij je door een poortje moet)

Laatst was er nog een artikel over of het nu wel of niet de privacy schend. Ik vind aan de ene kant van wel eigenlijk omdat alle reisgegevens open en bloot liggen.. aan de andere kant interesseert het me niet zo..
Sabrina

Bericht door Sabrina »

astarte schreef:Oei wat heb ik het dan als student makkelijk al twijfel ik erover hoe ik in A, dam kom zonder saldo in het weekend..

Ik heb een studenten OV. Hoeft geen saldo op te staan (dat mag zelfs niet).. Studentenkaart is namelijk niet om saldo op te zetten, maar je moet dus apart nog een kaartje kopen.. Ik ben eigenlijk benieuwd hoe ik dan uberhaubt in het weekend uit amsterdam kom..??????

Wel heb ik de mazzel dat ik niet in en uit hoef te checken... Hoezo makkelijk? zo worden mijn reisgegevens niet bekend, kunnen ze niets met gegevens... en ik kan niet vergeten me in of uit te checken..

Dus mijn tip als hier iemand is met een studenten ov.. JE HOEFT NIET IN OF UIT TE CHECKEN (natuurlijk wel op de CS'en waarbij je door een poortje moet)
Sorry, maar hier moet ik toch even zeggen dat je onzin verkondigt. Je mag wel degelijk saldo op je OV-chipkaart hebben, en je moet ook gewoon in- en uitchecken. Alleen de NS stelt het nog niet verplicht dat je in- en uitcheckt, en daar kun je niet op saldo reizen inderdaad. Bij alle andere OV-maatschappijen (GVU, GVB, Connexxion, etc.) is het echter wél verplicht in- en uit te checken, en krijg je gewoon een mooie boete mee naar huis als je dat niet doet. Als jij dat risico wilt lopen, prima, maar het lijkt me toch wel zo prettig voor de andere studenten hier om te weten dat ze:
a. Wel saldo op hun kaart kunnen zetten;
b. Gewoon in- en uit moeten checken.
"Say you'll share with me one love, one lifetime. Say the word and I will follow you. Share each day with me, each night, each morning. Love me, that's all I ask of you" The Phantom of the Opera - All I Ask of You
felicia

Bericht door felicia »

Sterker nog, als jij in het weekend wilt reizen met je korting, moet je wel saldo op je kaart zetten. Bij de NS kun je trouwens als student met je kaart niets, want dat werkt niet. Zelfs niet als je je kaart nog hebt, maar geen gratis reisrecht meer hebt. Stom gedoe bij de NS!
Plaats reactie