Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Wever

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Wever »

*ahum* IT-afdelingen?

Ik had vandaag 'n gozer wiens laptop vervangen moest worden omdat 'ie vrijwel uit elkaar viel. Bij het overlopen welke programma's overgezet moesten worden gaf hij aan dat het "office 2010 en acces '97" moest hebben. Hij gebruikte 2010 voor die oneNote, en omdat ze daar een of andere prehistorische database hadden waarvan niemand wist hoe hij geüpdatet moest worden moest acces 97 daarbij.

Nu ging dat natuurlijk niet in verband met licenties. Maar hij had die dingen "echt nodig"(tm). En persoon X gebruikte dat ook.
Ik dus naar persoon X. Die had office XP en acces '97. Ik dus gaan vragen of dat goed was. Hij proberen op te bieden: of office 2007 niet kon met acces 97?

Dat kon dus ook niet. Dat is een van die lolligheidjes met microsoft. Je kan een volledig pakket kopen of een upgrade. En omdat die upgrade goedkoper is wordt die wel gekocht. Want ey...als bedrijf moet je het laatste nieuwe hebben. Ook al is dat laatste nieuwe gewoon hetzelfde programma in een flashy interface-jasje. Behalve dat het trager is. En vaak minder compatibel. Zoals acces.

Dus...IT-afdelingen conservatief? Nee. Dat is alleen maar als je IT-afdeling dat soort keuzes zelf maakt en er niet voor afhankelijk is van een softwareleverancier die de bazen van het nut van een nieuwe office-interface overtuigen.


Gelukkig is het met excel niet zo erg. Dat is nog redelijk hetzelfde binnen versies. Hoewel...

vandaag had ik er ook eentje die een "corrupt" xlsx bestand had. Het bleek al snel dat een of andere lolbroek waarschijnlijk mijn baas gewoon een "x" aan de extensie had toegevoegd waardoor 'ie het niet meer kon lezen.



Yup...ik hou wel van mijn baan. Ik maak dit soort anekdotes met karrenvrachten mee. 8-)
Ozzy

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Ozzy »

waarom niet via http://www.surfspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false; een licentie nemen?
Als je via de LOI studeert, kost Office 2010 professional je € 47,25.
Je mag de software alleen niet meer gebruiken na je studietijd.
Pluu

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Pluu »

Dat is een goede tip inderdaad, thanx Ozzy! Ik ben ook inderdaad niet van plan Excel te blijven gebruiken, tenzij ik er echt dingen in ga leren die ik in Open Office niet meer voor elkaar krijg. Maar vooralsnog hoor ik dat vrijwel alle functies van Excel ook in Open Office zitten dus voor mijn eigen gebruik ga ik dat wel eerst uitzoeken. Excel is puur om de opdrachten te kunnen uitvoeren en bij examen doen geen verwarring te krijgen.

Overigens klopt dat verhaal dat alles in open office kan niet helemaal 100%, ik heb al 1 functie gevonden die wel in Excel zit en niet in Open Office. En niet eens dankzij mijn cursus! Ik wil makkelijk het verschil in dagen tussen 2 data kunnen berekenen, Excel heeft daar een trucje voor, dat je op een bepaalde notatie = <datum 1> - <datum 2> in een cel tikt en dan krijg je het aantal dagen eruit. (Voor wie dit trucje leuk vindt: hier staat hoe het precies werkt: http://www.exceltekstenuitleg.nl/rekene ... atums.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Eehm, totaal zinloze gadget en ik ga er niet voor over op Excel, maar irritant dat Open Office dat trucje niet heeft :s

Afijn, maar daar hoef ik dus niet perse een dure Excel-versie voor te hebben die tot na de studietijd beschikbaar blijft. :clown: Als ik perse het verschil tussen 2 data wil weten dan kan ik dat ook altijd googlen, er zijn ook sites waar je dat kunt berekenen.
funga{MrPaul}

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door funga{MrPaul} »

Psssst:

http://www.linuxtopia.org/online_books/ ... tions.html" onclick="window.open(this.href);return false;
DAYS(date_2; date_1)

Calculates the difference, in days, between two date values. Date_1 is the start date. Date_2 is the end date. If Date_2 is an earlier date than Date_1, the result is a negative number.
Pluu

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Pluu »

Wow, het is er wel??

Het werkt trouwens niet bij mij, ik krijg (afhankelijk van hoe ik de datum noteer) of geen uitkomst, of uitkomst "1".

En er zit (helaas!) wel meer dan 1 dag tussen de datum van vandaag en mijn uitgerekende datum...

Edit: het andere Excel-trucje werkt trouwens wel in Open Office! Als je in de ene cel de ene datum zet en in de andere cel de andere datum en dan de cellen van elkaar aftrekken :). Dan maar ff niet met 1 formule, dit is toch veel overzichtelijker! :static:
funga{MrPaul}

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door funga{MrPaul} »

apart, hier werkt het wel.
ik heb een NL versie van open office en deze formule gebruikte ik:

=DAGEN(13-2-2012; 17-2-2012)

dan krijg ik netjes "-4" als resultaat

als het op de andere manier wél gaat, is dat ook prima natuurlijk.
Guardian_s

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Guardian_s »

Open Office Calc kan alles (en een beetje meer zelfs) wat MS Exel ook kan, alleen zitten de functies wel eens ergens anders (verstopt) dan bij dat spul van Microschoft ;)
Pluu

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Pluu »

funga{MrPaul} schreef: ik heb een NL versie van open office en deze formule gebruikte ik:

=DAGEN(13-2-2012; 17-2-2012)

dan krijg ik netjes "-4" als resultaat.
Als ik die formule van jou letterlijk copy-paste krijg ik ook -4.

Maar als ik dan de data net iets verander dan werkt het niet meer, zie niet wat ik fout doe:

=DAGEN(9-3-2012; 10-5-2012)

Daar komt "1" uit.

Draai ik de data om, dan komt er "-1" uit.

Allebei obviously niet correct.

Een 0 voor de 9 zetten haalt niets uit, dat haalt Open Office gewoon weg. Geen idee waarom het met jouw data ineens wel lukt :s, en met mijn data niet :s. Wil jij eens proberen?

<Kan er niet tegen als dingen het niet doen die het wel horen te doen!>
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Voleuse »

En als je een andere datum probeert zonder dat de eerste een 0 is?
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Pluu

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Pluu »

Als ik in Funga's formule een 2 (van februari) in een 3 (van maart) verander dan klopt het ook niet meer. Dus nee, dat helpt niet.
Gesloten