Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Pluu

Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Pluu »

Heeft er iemand nog een licentie liggen voor Excel 2003 of 2007?

Ik heb geen Microsoft Office op mijn computer, voor mezelf en mijn eigen bedrijf werk ik met Open Office, de open source variant, daar kan vrijwel alles mee wat met Microsof Office ook kan. Maar ik heb me nu ingeschreven voor een LOI cursus en daar heb ik kennelijk specifiek Excel voor nodig.

Een illegale kopie mag ook, normaal heb ik liever gewoon alles legaal op mijn computer maar dit ga ik toch alleen voor deze cursus gebruiken.

Er staat bij de studie-info van de LOI specifiek dat het één van deze versies moet zijn, maar bij bol.com kun je alleen maar nieuwere versies kopen waarvan ik niet weet of ze compatible zijn met mijn cursus, dus ik wil ook geen nieuwe versie kopen met het risico dat het voor niets is.
Gebruikersavatar
chell
Berichten: 159
Lid geworden op: 09 aug 2009, 11:21

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door chell »

Als 2007 kan, dan kan 2010 ook.
Wever

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Wever »

Legaal lijkt het me niet zo eenvoudig. Bij prefabcomputers waar windows en office opstaat is dat doorgaans een OEM-versie, wat betekent dat je dat enkel en alleen op die PC mag gebruiken.

Ik zou ook navragen welke versie je precies moet hebben voor die cursus. Tussen 2003 en 2007 zit nogal een verschil in interface (ook wel bekend als "dat ribbon"-gedoe), en het lijkt me eerlijk gezegd nogal onwaarschijnlijk dat ze net die versies samen zouden geven in een cursus.
(tussen 2007 en 2010 zit nauwelijks merkbaar verschil...behalve dat die laatste trager werkt en meer security-zooi heeft).

EDIT: oeps...sorry. Niet goed gelezen: ik zie nu pas dat het er inderdaad staat. Vreemd... :confused2:
Pluu

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Pluu »

Staat hier: http://www.loi.nl/cursussen/administrat ... /index.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Onder het kopje "Dit krijg je thuis", subkopje "Dit heb je nodig".

Overigens, als het alleen nodig is voor een paar opgaven die ik moet maken dan kan ik ook kijken of Open Office het ook doet hoor. Als ze mij Excel-sheets sturen dan kan ik die gewoon openen in Open Office, en ik kan mijn documenten ook weer als .xls opslaan voordat ik het terug stuur. Dat zal het probleem niet zijn. Alleen weet ik niet of alle functies en sneltoetsen op precies dezelfde manier werken, open office kan wel ongeveer hetzelfde als microsoft office heb ik begrepen, maar het kan zijn dat het net op een andere plek zit of anders heet. Dus als de opdrachten complexer worden dan optellen en aftrekken dan kom ik misschien in de problemen, ik wordt dan niet blij als ik eerst nog moet uitvissen waar zo'n functie zit in mijn programma. En als ik dan bij mijn examen wel excel moet gebruiken dan word ik helemáál niet blij, want dan moet ik ter plekke weer uitvinden hoe het "officieel" ook al weer moest :shock:.
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Voleuse »

Open office heeft inderdaad ook een exel-versie. Als je het illegaal wil doen zou je gewoon op the pirate bay kunnen kijken, daar heb je alles :P
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Wever

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Wever »

Grappig. Mijn broer heeft op een boekhoudkantoor gewerkt, en die gebruikten daar ook allemaal open office (dat ook voor professioneel gebruik kosteloos gebruikt mag worden). Gezien de prijzen die microsoft aanrekent vraag ik me af waarom niet meer bedrijven dat doen.

Hoe dan ook...het examen is iig op computer, wat in praktijk vrijwel zeker op HUN computer is. Excel ergens versieren is dan inderdaad wel aan te raden.

@Voleuse: alles? werkelijk? :P
*downloadt zich gelijk een leuk subje* :mrgreen:
Gebruikersavatar
Voleuse
Berichten: 57
Lid geworden op: 27 jan 2010, 19:02
Locatie: R'dam

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Voleuse »

Je kan best wel filmpjes met leuke subs erin vinden hoor :biggrin:
I need you to press me down before my body flies away from me ~ Tune yards, Powa
Guardian_s

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Guardian_s »

Wever, pas op met dat soort digitale aanbiedingen hoor, lees hier een droevig relaas :icon_wink:

Software upgrade
Alvorens een nieuwe versie te installeren van een programma dat dagelijks gebruikt wordt, moet men zich er steeds vooraf van vergewissen dat die nieuwe versie compatibel en zonder bugs is. Hier volgt het verhaal van een vriend die er voor koos een nieuwe versie te installeren.
Hij verving zijn programma Vriendinnetje 12.4 door Echtgenote 1.0. Ongelukkig genoeg bleek dat dit programma erg hoge eisen stelde aan zijn systeem en weinig ruimte overliet voor andere toepassingen. Tot zijn verbazing creëerde het programma subprogramma's. Kinderen 1.0 en Kinderen 1.1, hinderlijke en dure parasietprogramma's, zeker het eerste jaar, en niet verwijderbaar.
Uiteraard waren geen van deze problemen vermeld op de verpakking of in het Leesmij-bestand. Andere gebruikers hadden hem nochtans gewaarschuwd voor mogelijke problemen, maar hij sloeg deze waarschuwingen in de wind.
Bovendien start Echtgenote 1.0 automatisch op bij het aanzetten van het systeem en houdt het alle andere activiteiten nauwlettend in de gaten. Dit is niet uit te schakelen.
Nog een irritant punt is dat het programma de uitvoering van andere vitale programma's zoals Voetbal 4.3 en Pintje Drinken 7.5 bijna volledig belet.
Enkel bij tientallen 'Retry' pogingen wil Echtgenote 1.0 zeer af en toe de uitvoering van deze nuttige programma's toelaten, maar dit is zeer uitzonderlijk.
Bij de installatie van Echtgenote 1.0 heeft de gebruiker geen enkele controle over de uitgevoerde procedures en blijkt nadien opgescheept te zitten met ongevraagde en ongewenste 'plug-ins' zoals Schoonmoeder 2.5 en Zwager beta.
Suggesties voor een nieuwe versie werden opgestuurd naar de leveranciers van Echtgenote 1.0. Ziehier enkele nuttige opties, die een volgende versie zou moeten bevatten:

Een optie "do not warn again".
Een toets "minimize" om het programma naar de achtergrond te verwijzen.
Een toets "ignore".
Een "uninstall" procedure die de gebruiker in staat stelt het programma ten allen tijde volledig te verwijderen, zonder dat daar "Divorce Errors" uit voortvloeien.
Een "Restore" optie om de seksuele routines te reactiveren die bij upgrade van Vriendinnetje 12.4 naar Echtgenote 1.0 verloren zijn gegaan.

Opgelet, Echtgenote 1.0 bevat een bug waarover we het nog niet gehad hebben: als u namelijk Maitresse 1.1 wilt installeren vooraleer u Echtgenote 1.0 verwijdert, zal deze laatste uw programma MS Money wissen alvorens zichzelf te verwijderen. In dat geval zal Maitresse 1.1 niet meer willen starten wegens onvoldoende systeem bronnen.
Om deze bug te omzeilen kunt u het volgende proberen: Installeer Maitresse 1.1 op een ander systeem dan datgene waar Echtgenote 1.0 op draait. Zorg er verder voor dat u nooit enige verbinding maakt tussen deze twee systemen, want Maitresse 1.1 kan routines bevatten die de werking van Echtgenote 1.0 belemmeren.
Voor mijzelf is het ondertussen duidelijk, ik wil alle problemen van Echtgenote 1.0 niet meemaken en heb besloten het bij Vriendinnetje 12.4 te houden.
Nochtans zijn daar ook nadelen aan verbonden; zo kun je namelijk Vriendinnetje 12.5 niet installeren zonder eerst Vriendinnetje 12.4 te verwijderen. Bovendien werkt de "Uninstall"-optie niet vlekkeloos en blijven er nadien nog sporen van het vorige programma over, zoals vergeten Ondergoed.dll bestanden en foto_s.ini bestanden.
Kijk daarom goed uit alvorens een programma te installeren. Probeer, indien mogelijk, een back-up te behouden die altijd inzetbaar is bij eventuele problemen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 aug 2009, 12:57
Locatie: Tiel

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Arno »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Vrijheid ervaren, die als basis wortelt in jezelf.

Coördinator Kinky & Casual Nijmegen
Coördinator Diapers day Nijmegen
Owned and collared by Gomora

Met vriendelijke groet;
Arno
AndereBart

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door AndereBart »

@Pluu: Ik neem even aan dat je deze cursus wilt volgen om jouw administratieve vaardigheden de verbeteren ten behoeven van jouw webshop. En dat je de administratie nu en in de toekomst in OpenOffice doet.
Als die aannames klopen, dan zou ik contact opnemen met het LOI met de vraag of MS Excel een stricte voorwaarde is voor de cursus of dat OpenOffice ook gebruikt kan worden.
Het kan namelijk zijn dat ze MS Excel voorschrijven omdat dat a) het meest gebruikt wordt, en/of b) het pakket is waarbij de docent ondersteuning kan bieden in het maken van de opgaven.
In hoeverre deze redenen voor jou relevant zijn hant onder meer af van hoe gemakkelijk je complexere functies van nieuwe programma's leert gebruiken.
Pluu

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Pluu »

Ik wil de dingen die ik leer ook in open office leren, want daar werk ik zelf mee inderdaad. En alle functies zullen in open office ook wel zitten, hoewel er een kans is dat dingen net even op een andere plek zitten.

Maar voor deze cursus kan ik ook examen doen voor een officieel certificaat, en dan moet ik verplicht één van deze 2 versies van Excel kiezen voor het maken van mijn opgaven. Een papiertje halen is nooit weg, misschien gebruik ik de cursus wel alleen voor mijn webshop maar voor hetzelfde geld kom ik nog wel eens ergens een leuke baan tegen waar deze cursus me net weer een pluspuntje geeft. Dus ik wil het ook leren in de excel versie die ze bij de examens gebruiken.
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door JerryM »

Dan raad ik 2007 aan, dan wen je gelijk aan de ribbon van de nieuwe versies.
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Pluu

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door Pluu »

Knikt, goed advies Jerry, ik begreep al van anderen dat 2007 erg op 2010 lijkt, terwijl 2003 heel anders is?

Zou heeeeel naar zijn als ik alles in 2003 leer en dan door kotertje-drukte langer over mijn cursus doe dan de bedoeling, en dat de examens dan ineens de optie 2003 niet meer aanbieden. :shock: Ik mag van het LOI best veel uitlopen zonder recht op begeleiding kwijt te raken, dus uitlopen an sich is het probleem niet. Maar wat dat examen-instituut gaat doen daar hebben ze bij het LOI geen invloed op, dus het is best een reëel risico dat ze op gegeven moment de examens gaan moderniseren en gaan denken, de oudste excel-versie eruit, een nieuwere erin.
Gebruikersavatar
JerryM
Berichten: 0
Lid geworden op: 19 okt 2009, 07:51

Re: Gevraagd: licentie voor Excel 2003 of 2007

Bericht door JerryM »

IT afdelingen zijn conservatief, dus hoewel 2003 bijna 10j oud is zullen ze er nog wel een paar jaar mee werken, maar het loopt wel op z'n laatste poten
"You see this? This is what you want, but you can't have.... unless I let you."
- STM

"You can't trust everything you read on the internet."
- Abraham Lincoln
Gesloten