@faery, dat is ook mijn eigen gevoel erbij. Ik merk dat ik de dingen die ik moeilijk en/of vervelend vind, maar die wel nodig zijn of goed zijn om te doen, makkelijker doe omdat ik ze voor hem doe. Het voelt zelfs erg prettig. Het maakt juist dat ik me prettiger en sterker voel dan ooit. Ik voel me mooier, sterker en beter over mezelf.
@meester.arno, ik ben er ook heel blij mee dat ik er met Thomas goed over kan praten. Communicatie is iets wat we altijd al belangrijk vonden en ontwikkeld hebben. Niet dat alles nu perfect is

maar we praten sinds dit jaar nog meer en opener met elkaar dan daarvoor. Ik vind het heel belangrijk dat het voor Thomas ook goed voelt wat er gebeurt. Ik wil hem niet in een rol dwingen die hem niet past.
Ik heb hem om die reden ook gevraagd om eens wat te lezen, hier, op FL etc. Om bij hem het zwart-wit beeld wat meer kleur te geven. Hij had namelijk het plaatje wat ik in de topictitel schets in zijn hoofd. Ik denk dat door te praten en te lezen (en dan daar weer over te praten) helpt om te zien dat ook een 24/7 door onszelf vormgegeven kan worden en dat we daarin zo ver kunnen gaan als we willen. 1 stap is ook goed, 20 ook, maar zelfs een stap terug is niet verkeerd, zolang het maar goed blijft voelen voor beide partijen.
@gerrie, ik heb zelf het idee erbij dat ik juist een sterke vrouw zal blijven. Ik denk ook dat ik op die manier het beste kan geven wat er te geven valt. Als ik de keuze maak om mezelf 'volledig' (= binnen gemaakte afspraken) aan hem onderwerp, wil dat zeggen dat ik aan zijn wensen wil voldoen. Hij wil een sterke vrouw, dan doe ik hem geen plezier met een bang vogeltje
We hebben het er bijvoorbeeld gisteren over gehad dat ik, wanneer ik me verdrietig voel en eigenlijk het liefst getroost wil worden, ik dat misschien beter gewoon gelijk aan hem kan vragen. Als ik namelijk op mijn gewoonlijke manier dit aan hem duidelijk probeer te maken met een zielige houding en uitdrukking. Eventueel stil huilend op de bank. Dan roep ik alleen weerstand en zelfs kwaadheid op. Da's niet handig. Als ik het gewoon communiceer met woorden, voelt hij die weerstand niet, omdat ik nog steeds de sterke vrouw uitstraal, die op dat moment gewoon even steun nodig heeft van haar partner.
Ik denk dus eigenlijk dat door meer rekening te houden met zijn wensen ik steeds meer richting zijn ideaalbeeld van sterke vrouw zou kunnen groeien, juist omdat dat zijn wens is. En aangezien ik dat beeld ook wel zie zitten

is het volgens mij een win-win situatie
@wever, ik ben de huishoudelijke klusjes juist uit mezelf gaan doen omdat ik (al heel lang) weet dat hij dat heel fijn zou vinden. Hij is altijd al veeeeeeel beter geweest in het huishouden. Ik kook omdat ik dat leuk vind, maar de rest....... Thomas deed en doet heel veel in het huishouden. Ik ben de laatste weken uit mezelf na het eten en 's ochtends voordat ik weg ga gaan afwassen. Ik heb dit weekend mezelf een lijstje klusjes gegeven. Ik heb altijd 'zooi' genegeerd. Ik zag het niet en deed er dus ook vaak niets mee. Ik stelde ook vaak dingen uit, ook wanneer me gevraagd werd om iets te doen (afwassen of stofzuigen bijvoorbeeld). Dat deed ik dan als allerlaatste. Dat terwijl ik weet dat hij het liefste alle klusjes eerst doet en dan de tijd heeft om te ontspannen. Hij kon dan echter nooit echt ontspannen omdat ik mijn dingen nog niet gedaan had en hij dan in een nog niet echt opgeruimd huis zat. Soms deed hij mijn klusjes dan ook maar.
Ik heb hier dus nog nooit
echt rekening mee gehouden. En nu ben ik daar dus wel mee begonnen en het bevalt wel

Voor dat gedeelte ben ik dus niet afhankelijker, maar leg ik mijn prioriteiten anders. Daarnaast geldt wel dat ik probeer sneller te reageren op zijn verzoeken om iets te doen, maar ik probeer dus vooral uit mezelf de dingen te doen die ik eigenlijk stiekem altijd al had willen doen (klinkt volgens mij heel dubbel met het feit dat het om klusjes gaat waar ik toch ook een beetje een hekel aan heb).